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Jenseits der Täuschungen - Selbsterkenntnis und Selbstbestimmung mit Sokrates

Neue Studien zur Philosophie 25
ISBN/EAN: 9783899716504
Umbreit-Nr.: 1294629

Sprache: Deutsch
Umfang: 465 S.
Format in cm: 3.7 x 24.6 x 17
Einband: gebundenes Buch

Erschienen am 16.02.2011
Auflage: 1/2011
€ 85,00
(inklusive MwSt.)
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  • Zusatztext
    • Wie wäre es, ein nachdenkliches und gedanklich selbstbestimmtes Leben zu führen - ein Leben, das von einem möglichst genauen Wissen über die eigene Person bestimmt ist? Diese Frage wird in dieser Studie in der Analyse platonischer Dialoge und zugleich aus einer systematischen Perspektive erörtert. Sokrates ist in Platons Dialogen auf der Suche nach den Bedingungen eines gelingenden Lebens. Um ein gelingendes Leben zu führen, brauchen wir Sokrates zufolge ein komplexes, handlungsleitendes Wissen über das gelingende Leben: das eudämonistische Wissen, das sich vor allem durch die Fähigkeiten der glücksrelevanten Selbsterkenntnis und der gedanklichen Selbstbestimmung auszeichnet. In dieser Studie stellt der Autor die Grundzüge des eudämonistischen Wissens dar und erörtert den Zusammenhang zwischen Selbsterkenntnis, gedanklicher Selbstbestimmung und der moralischen Einstellung.
  • Kurztext
    • Eine Studie zu Platons Theorie des gelingenden Lebens und eine systematische Studie über Selbsterkenntnis, Selbstbestimmung und moralische Motivation.
  • Autorenportrait
    • Prof. Dr. Jörg Hardy ist Professorial Fellow an der Russian Christian Academy for Humanities, St. Petersburg.
  • Leseprobe
    • This book is both a study about the Socratic-Platonic conception of a good life, and an analytical study on self-knowledge, self-determination, and moral motivation. In the first part of his book, the author provides a detailed analysis of arguments of the Apology, Protagoras, Laches, Meno, Gorgias, Charmides, Republic, and Phaedo. For Socrates, the life we ought to live is the good life (or happiness, eudaimonia), the life we want to live - once we know what it means to live a good life. The good life requires the knowledge about human well-being, which is to be acquired by way of questioning ourselves and examining our and others' beliefs. An agent who possesses this knowledge pursues three general, supreme goals: she wants to know the particular action, which is-all-things-considered-in a present situation the best means to her happiness, she wants to act on her knowledge, and she does not want to harm other people. Hardy defends a non-reductive reading of Socratic intellectualism: The knowledge about human well-being is a comprehensive-both theoretical, and practical-knowledge, which encompasses all the relevant mental capacities and abilities of a person. In the second part of the book, the author outlines a theory of self-knowledge, self-determination, and moral motivation on the basis of his interpretation of the Socratic conception of virtue.>